در این جلسه میخوایم با عکس ها و نحوه قرار دادنشون در برنامه آشنا بشویم، اما قبل از لازم است تعدادی عکس رو وارد پوشه Xasset کنید.
برای ایجاد عکس براحتی میتوانید از دستور Image
استفاده کنید و درون آن نام عکس را قرار دهید.(نام عکس ها را میتوانید از پوشه Xasset ببینید.)
import
SwiftUi
struct
ContentView:
View
{
var
body:
some
View
{
Image("apple")
}
}
struct
ContentView_Previews:
PreviewProvider
{
static
var
previews:
some
View
{
ContentView()
}
}
به همین راحتی میشود یک عکس را ایجاد کرد! حالا بریم سراغ با ویژگی های بیشتری ازش آشنا بشویم
اگر چند عکس را تست کرده باشید متوجه میشوید که فضایی که عکس اشغال میکند بر حسب رزولوشن عکس میباشد، و اگر عکس شما خیلی بزرگ باشد فقط بخشی از نشان داده میشود.
برای این که بتوانیم عکس را اندازه صفحه نمایش کنیم میتوانیم ازresizable
استفاده کنیم.
Image("apple")
.resizable()
خب حالا میخواهیم عکس را طوری قرار دهیم که حداکثر عرض یا ارتفاع صفحه نمایش(هر کدوم زودتر کله صفحه رو میگیره) بگیره ولی نسبت طول و عرض عوض نشد.
برای این کار میتوانیم از scaledToFit
استفاده کنیم. اما دقت کنید که قابلیت resize شدن عکس رو هم باید با دستور قبلی یعنی resizable
بهش بدهیم.
Image("apple")
.resizable()
.scaledToFit()
حالا میخواهیم عکس کل صفحه نمایش را بگیرد ولی عکس تغییر نسبت ندهد، بلکه در صورت نیاز بخشی از آن برش بخورد.
برا این کار میتوانیم از aspectRatio
استفاده کنیم.
Image("apple")
.resizable()
.aspectRatio(contentMode:
.fill)
برای مشخص کردن دقیق ابعاد عکس هم میتوانید از frame
استفاده کنید.
Image("apple")
.resizable()
.frame(width:
200,
height:
250)
ممکنه نیاز داشته باشید که عکستون برش بخوره و بصورت دایره در بیاد (مثلا برای گذاشتن عکس پروفایل) در اینصورت میتوانید از clipShape
استفاده کنید.
Image("apple")
.clipShape(Circle())
fdsfsd